W celu włączenia głosów studentów do struktury szkolnictwa wyższego, Uniwersytet Europejski EUNICE został gospodarzem kluczowego spotkania Studenckiej Rady Doradczej EUNICE (Eunice Student Advisory Board - ESAB). Spotkanie to nie było tylko kolejnym zgromadzeniem akademickim; było ono świadectwem zaangażowania EUNICE w uczynienie edukacji wspólnym doświadczeniem studentów i wykładowców.
Dzień 1: Fuzja Umysłów i Pomysłów
Dzień rozpoczął się od rozgrzewki mającej na celu przełamanie lodów między uczestnikami, co miało sprzyjać nawiązywaniu kontaktów i doprowadzić do interesujących dyskusji na temat lokalnych organizacji studenckich, społeczności studenckiej i popularnych inicjatyw kampusu.
Poranek rozpoczął się od kompleksowego wprowadzenia do EUNICE, szczegółowo opisującego jego strukturę i obowiązki, a jego kulminacją było spotkanie z rektorem Uniwersytetu w Mons, prof. Philippe Dubois.
Następnie uczestnicy przeszli do sesji burzy mózgów. Studenci mieli za zadanie opracować dokument kształtujący przyszłe formy zaangażowania studentów w EUNICE. Tematy obejmowały strategie rekrutacji i definiowanie ról w organizacjach studenckich, a także wyznaczanie kluczowych stanowisk i ustanawianie ram spotkań. Sesja ta nie polegała tylko na generowaniu pomysłów; chodziło o wypracowanie bazy pod plany, które wzmocnią doświadczenie edukacyjne EUNICE.
Dzień 2: Poza salą lekcyjną
Następnego dnia skupiono się na zgłębianiu innowacyjnych formatów dla wymian doświadczeń między studentami a rektorami oraz tworzeniu działań skierowanych do studentów. Program obejmował projektowanie szkół letnich i proponowanie działań na rok 2024, łączących zajęcia akademickie z wydarzeniami kulturalnymi i sportowymi. To holistyczne podejście podkreśla wizję edukacji EUNICE jako wieloaspektowego doświadczenia, które wykracza poza granice sali lekcyjnej.
ESAB: Filar Uczestnictwa
W centrum tych dyskusji znajduje się ESAB, dynamiczny podmiot składający się z około 20 studentów z całego konsorcjum EUNICE. Odzwierciedlając różnorodność płci i szeroki zakres perspektyw, ESAB odgrywa kluczową rolę w zapewnieniu, że głosy studentów są słyszane i cenione w procesie decyzyjnym. Od wnoszenia wkładu w inicjatywy edukacyjne po udział w ocenach kształtujących, ESAB jest liderem w tworzeniu bardziej integracyjnego i elastycznego środowiska edukacyjnego.
"Cieszymy się, że możemy tu być i dzielić się pomysłami na temat przyszłości edukacji w Europie" - Alina Järvipetäjä i Sofié Leikkilä (przedstawicielki ESAB z Uniwersytetu Vaasa w Finlandii).
Perspektywy na przyszłość
W miarę zbliżania się do końca spotkania Studenckiej Rady Doradczej EUNICE staje się jasne, że jest to dopiero początek szerszej podróży w kierunku stworzenia bardziej połączonego i skoncentrowanego na studentach europejskiego krajobrazu edukacyjnego. Dzięki wspólnym wysiłkom studentów, dydaktyków i administratorów, EUNICE toruje drogę ku przyszłości, w której edukacja jest nie tylko komunikowana, ale także przeżywana i doświadczana przez wszystkich jej partnerów.